søndag den 4. oktober 2015


Vejlderspor:

I sidste uge fik alle vores elever udleveret iPads. Der var stor forventningsglæde - specielt hos eleverne. Virkeligheden blev dog, at det skabte en del frustrationer blandt både lærere og elever. Når IT virker, opfattes det som en hjælp, men når det ikke virker skabes der stor frustration. Desværre ikke en læringsfrustration, men teknisk udfordringer der overstiger mange læreres tålmodighed og måske evner.

Min rolle var at hjælpe med uddelingen på mellemtrinnet og senere i min læringsvejledertid at være tilgængelig for elever og lærere der kunne have behov for hjælp. Lad mig bare sige det som det er: jeg har haft ret travltJ. Jeg har lært meget i løbet af ugen. Men den viden jeg nu har fået oparbejdet er ikke delt med andre, bortset fra en enkelt kollega, som jeg har sparret med undervejs. Det kan godt gå hen og blive en udfordring på sigt, at vi ikke har tid til at videndele med hinanden, her tænker jeg på vejledere og lærere. Som læringsvejledere kommer vi til, utilsigtet, at sætte os selv i en ekspert rolle, fordi vi er tilgængelige via biblioteket og dermed har noget tid til ”andre opgaver”. Det befordrer ikke at alle sætter sig ind i det, og det bliver lettere som lærere, der af og til navigere i kaos i klasserne, at sende eleverne over på biblioteket. Det skal ikke forstås som modstand men blot manglende tid.

Refleksionen her er nok også, om vi er nød til, i specielle tilfælde, at have eksperter? Vi er nok, som lærere, mest til flade strukturer, hvor ingen er over andre, men med den mængde af ny viden der kommer, må vi nok på et tidspunkt sande, at vi ikke kan vide alt om alt. Så er udfordringen for ledelsen, som jeg ser det, at få spræt kompetencerne ud på flest muligt for ikke at risikere at alle kompetencer forsvinder på en gang - og her er jeg måske ved at save den gren jeg selv sidder på over? 
Udfordringerne kommer så de dage, hvor det ikke er muligt at trække på de kompetencer man har brug for. Hvordan kommer vi så videre? Skal vi indarbejde en margen i vores planlægning? Skal vi arbejde mere med videndeling i vejlederteamet (bestående af alle vejledere på skolen)?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar