Vejlderspor:
I sidste uge fik alle vores elever udleveret iPads. Der var
stor forventningsglæde - specielt hos eleverne. Virkeligheden blev dog, at det
skabte en del frustrationer blandt både lærere og elever. Når IT virker,
opfattes det som en hjælp, men når det ikke virker skabes der stor frustration.
Desværre ikke en læringsfrustration, men teknisk udfordringer der overstiger
mange læreres tålmodighed og måske evner.
Min rolle var at hjælpe med uddelingen på mellemtrinnet og
senere i min læringsvejledertid at være tilgængelig for elever og lærere der
kunne have behov for hjælp. Lad mig bare sige det som det er: jeg har haft ret
travltJ.
Jeg har lært meget i løbet af ugen. Men den viden jeg nu har fået oparbejdet er
ikke delt med andre, bortset fra en enkelt kollega, som jeg har sparret med
undervejs. Det kan godt gå hen og blive en udfordring på sigt, at vi ikke har
tid til at videndele med hinanden, her tænker jeg på vejledere og lærere. Som
læringsvejledere kommer vi til, utilsigtet, at sætte os selv i en ekspert
rolle, fordi vi er tilgængelige via biblioteket og dermed har noget tid til
”andre opgaver”. Det befordrer ikke at alle sætter sig ind i det, og det bliver
lettere som lærere, der af og til navigere i kaos i klasserne, at sende
eleverne over på biblioteket. Det skal ikke forstås som modstand men blot
manglende tid.
Refleksionen her er nok også, om vi er nød til, i specielle
tilfælde, at have eksperter? Vi er nok, som lærere, mest til flade strukturer,
hvor ingen er over andre, men med den mængde af ny viden der kommer, må vi nok
på et tidspunkt sande, at vi ikke kan vide alt om alt. Så er udfordringen for
ledelsen, som jeg ser det, at få spræt kompetencerne ud på flest muligt for
ikke at risikere at alle kompetencer forsvinder på en gang - og her er jeg
måske ved at save den gren jeg selv sidder på over?
Udfordringerne kommer så de dage, hvor det ikke er
muligt at trække på de kompetencer man har brug for. Hvordan kommer vi så
videre? Skal vi indarbejde en margen i vores planlægning? Skal vi arbejde mere
med videndeling i vejlederteamet (bestående af alle vejledere på skolen)?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar