tirsdag den 6. oktober 2015

Opstart af blog i 5. klasse


Elevspor:

Jeg har besluttet mig for, at min 5. klasse skal prøve at arbejde med blogs. Så må det briste eller bære. Jeg har mine bekymringer, som forhåbentlig bliver gjort til skamme. Jeg er i tvivl om, hvorvidt mine elever vil kunne tage det alvorligt og kunne se en mening med det. For at beskrive klassen lidt kan jeg fortælle, at jeg har haft dem knapt 2 mdr. Det er en sammensat klasse med elever fra forskellige afdelinger og stor overvægt af drenge. Der er 3 I-gruppe børn (de børn som tidligere ville have gået i specialklasse), en stor lidt svag mellemgruppe og en gruppe af dygtige elever - alt i alt en spændende sammensætning. At der er mange drenge skulle vel tale for at bruge IKT, men de er ikke så meget for at skulle reflektere over egen ageren? Men forhåbentlig vil en god planlægning kunne imødekomme det?

Så hvordan komme i gang? I bogen: E-læring på web 2.0 stiller forfatterne nogle overordnede spørgsmål, som jeg vil tage udgangspunkt i.
·         Hvilket læringsformål skal bloggen tjene?
 
·         Skal bloggen være åben eller (delvis) lukket?
 
·         Hvilken rolle skal læreren have?
 
·         Motivering
 
·         Bloggens status i forhold til evaluering

1) Jeg har valgt, at bloggens formål er faglig forståelse. Med det tænker jeg, at hovedfokus er på det faglige indhold. Jeg tænker det er et godt sted at starte, da eleverne så skal forholde sig til deres forståelse af det emne vi er i gang med. Altså noget rimelig konkret. Lige nu tænker jeg, at eleverne en gang om ugen skal skrive et indlæg ud fra nogle spørgsmål som fx vælg et fagudtryk fra vores emne og forklar det for de andre. Jeg vælger altså, i hvert fald i starten, at give eleverne et stillads at arbejde ud fra. Bloggen bliver baseret på indlæg fra de lærende - og bliver dermed lærende centreret og ikke undervisningscentreret. Bloggen bliver med fokus på mål sat af uddannelsen og ikke i forhold til den lærendes egen oplevelse af meningsfuldhed (s.62). Jeg er klar over, at jeg så tager en web 2.0 aktivitet og bruger den til at styrke mine elevers faglig viden og kompetencer. Det er bevidst valg begrundet i at det er første forsøg på at arbejde på denne måde.

2) Da eleverne ikke er over 13 har jeg valgt at vi bruger skoleblogs og arbejder i et lukket forum, hvor alle klassens elever har adgang.

3) Eleverne får til opgave, at skrive et indlæg og kommentere på en anden elevs indlæg. I første omgang vil det være givet på forhånd hvem der skal kommentere. Man må gerne kommentere på flere hvis man har tid (inden igangsættelse vil vi tale om ”måder man kan formulere sig på”). Min rolle som lærer, bliver at være medkommentator specielt i tilfælde, hvor elevernes forståelse af emnerne skal nuanceres. Det bliver primært i form af afklarende spørgsmål.  Jeg er bevidst om faren for at få eller indtage en ”overvågningsrolle”, men jeg vil gerne undgå, at eleverne giver forkert feedback til hinanden.

4) Mine elever har lige fået udleveret iPads og det at kunne bruge dem vil være en motivationsfaktor i sig selv. Derudover vil det, at få en kommentar fra en anden kammerat være motiverende, hvis det bliver givet på en god og konstruktiv måde (her er et af mine fokus punkter - det er noget eleverne skal lære).

5) Bloggen er et forum til at udbygge elevernes forståelse for og kvalificering af ord og begreber i matematikken. Målet er, at eleverne kan forklare betydningen med egne ord, så andre medstuderende kan forstå det.  I første omgang vil vi have fokus på udviklingen. Bliver den enkelte bedre til at forklare fra første til anden gang osv.

Man kan måske stille spørgsmål ved om, det overhovedet er en web 2.0 blog jeg har gang i? Men man skal starte et sted. Målet er at vi skal bruge det mere refleksivt med tiden, men her starter vi! Det vil sige, det bliver først efter uge 42, så kom tilbage senere og læs hvordan det går…

Litteratur:

Dohn, Nina Bonderup & Johnsen, Lars (2009) E-læring på web 2.0, Samfundslitteratur

Ingen kommentarer:

Send en kommentar