onsdag den 7. oktober 2015

Videnledelse og videndeling

Vejlederspor:
Jeg har før nævnt at alle vores elever har fået udleveret en iPad. Som læringsvejleder gør jeg mig nogle overvejelser over hvordan vi kan styre og organisere (videnlede) en videndeling på tværs af klasser, årgange, afdelinger, fag og lærere.

På nuværende tidspunkt er der ikke organiseret nogen videndeling hverken blandt vejledere (ikke formaliseret i hvert fald), lærere eller elever. Vi har ikke talt om det og der er fra ledelsens side ikke meldt noget ud. Vi har ikke en kultur/struktur for videndeling på skolen som vi ”bare” kan ændre på.

I denne nye udfordring ser jeg ingen fremtid i den gamle forståelse af lærens position som lederen. Lærerne er ikke nødvendigvis dem der på dette område har de bedste tekniske kompetencer. Vi må inddrage eleverne og deres kompetencer.  De er født ind i en digital tidsalder og har derigennem en helt anden legende tilgang til den teknologiske læring. Det skal vi benytte os af(jeg ved godt, at de mangler overblik og mange andre evner, men..). Derudover er det et bevidst valg at engagere eleverne, så der bliver flere der er ”eksperter”. Vi skal, som lærere, lede en vidensdeling - vi skal udføre videnledelse.

Jeg kunne godt forestille mig, at vi fx på et mandagsmøde (alle pædagoger og lærere er til stede) kunne italesætte udfordringen, gennemgå forskellige didaktiske design for videnledelse fx ressourcemodellen, ambassadørmodellen, telefonkædemodellen m.fl. og bruge dem som udgangspunkt for en snak om hvordan vi vil takle det i klasserne og derefter dreje snakken til også at fokusere på hvordan vi takler det kollegaer imellem.

Målet er en fælles forståelse af udfordringen, at dele nogle værktøjer/ modeller som kan sættes i spil i klasserne og nå til en aftale om hvordan vi vil gøre kollegaer imellem - altså en overordnet struktur for videndeling.
Hører meget gerne fra nogen der har erfaringer at byde ind med her! Bliver det for teoretisk på et personalemøde?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar